آخرین تحولات لبنان/ از برپایی تظاهرات یکشنبه وحدت تا جشنواره حمایت از میشل عون  
کد خبر: 3854180
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

آخرین تحولات لبنان/ از برپایی تظاهرات یکشنبه وحدت تا جشنواره حمایت از میشل عون  

گروه بین‌الملل ــ جنبش مدنی «لحقّي» لبنان با صدور فراخوانی از مردم این کشور خواسته که امروز، 12 آبان‌ماه، در تظاهرات «یکشنبه وحدت» شرکت کنند، در حالی که همزمان با آن قرار است جشنواره حمایت از میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، نیز برگزار شود.

آخرین تحولات لبنان/ از برپایی تظاهرات یکشنبه وحدت تا جشنواره حمایت از میشل عون به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی»، در فراخوان جنبش «لحقّی» لبنان آمده است: «امروز را یکشنبه وحدت نام‌گذاری می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم که با حضور در میادین عمومی و خیابان‌ها، بر حفظ حقوق و منافع خود و تحقق کامل انقلاب پافشاری کنند». از سوی دیگر، معترضان لبنانی در شهر طرابلس، واقع در شمال لبنان، خواستار تظاهرات گسترده با عنوان «یکشنبه پافشاری» برای تشکیل یک دولت مستقل شدند.


شهروندان «بعبدا» در استان جبل لبنان نیز قرار است امروز، 12 آبان‌ماه، به دعوت جریان ملی آزاد لبنان (وابسته به ریاست جمهوری)، با برگزاری جشنواره «وفاداری و حمایت»، حمایت خود را از میشل عون اعلام کنند. در همین راستا، هزاران معترض لبنانی دیروز، 11 آبان‌ماه، در هفدهمین روز اعتراضات، با تجمع در میدان «النور» طرابلس، بر تشکیل یک دولت باکفایت، برگزاری انتخابات زودهنگام، بازگرداندن اموال غارت شده و مجازات فاسدان تأکید کردند و فعالان لبنانی نیز به منظور آگاهی‌ مردم لبنان درباره «مراحل قانون اساسی دوره انقلاب»، چادرهایی را در طرابلس برپا کرده‌اند.
 
شب گذشته همچنین، معترضان لبنانی تظاهراتی را از میدان «ریاض الصلح» بیروت به راه انداختند و تا مقابل ساختمان بانک مرکزی لبنان تظاهرات کردند. آنان شعارهایی در انتقاد از سیاست بانکی این کشور سر دادند و خواستار برداشته شدن مالیات از کارگران و شهروندان عادی شدند.
 
تظاهرات اعتراضی لبنان از 17 اکتبر گذشته (25 مهرماه) در اعتراض به طرح دولت برای وضع مالیات جدید در بودجه 2020 آغاز شد. در نتیجه این تظاهرات، دولت از وضع مالیات‌های جدید عقب‌نشینی و طرح اصلاحات خود را ارائه کرد. اما معترضان همچنان خواستار مطالبات خود در شهرهای مختلف لبنان هستند.
 
یادآور می‌شود، به دنبال اعتراضات مردمی در لبنان، سعد الحریری 29 اکتبر گذشته (7 آبان ماه) از نخست‌وزیری استعفا داد. در کشور لبنان سه ریاست وجود دارد: ریاست جمهوری به سرپرستی یک مسیحی مارونی، ریاست دولت به سرپرستی یک مسلمان سنی‌مذهب و ریاست مجلس (پارلمان) به سرپرستی یک مسلمان شیعه.

انتهای پیام
captcha